سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، میانه روی را دوستدارد . [امام صادق علیه السلام]
داستانک

عملیات قوچ سلطان در منطقه مریوان در اول فروردین 1360 ; این عملیات به منظور آزادسازی ارتفاع قوچ سلطان و روستاهای اطراف آن و با استعداد دو گردان از سپاه و ارتش اجرا گردید. در این عملیات نیروهای خودی ضمن آزادسازی ارتفاع یادشده و روستاهای اطراف آن 87 تن از نیروهای دشمن را به اسارت درآوردند.

در ایران تا سال 1268 ش (1889 م) که بانک شاهنشاهی توسط انگلستان تشکیل شد، پول رایج کشور، مسکوک نقره و طلا بود. در آن سال، به موجب یکی از بندهای امتیازنامه بانک، نشر اسکناس در سراسر ایران منحصراً به بانک شاهنشانی ایران تعلق گرفت

هجرت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، از مکه به مدینه که برابر با سال 622 م است، مبدأ سال قمری می‏باشد. سال قمری تا سنه 1344 ق، مبنای تاریخ رسمی کشور ایران بود. در آن سال که بر حسب تاریخ، 1304 سالِ شمسی از هجرت پیامبر اسلام(ص) می‏گذشت، تاریخ خورشیدی برای امور دولتی انتخاب شد

در اول فروردین 1339 ش، مدرسه علمیه منتظریه (حقانی) با تلاش و همت حضرات آیات سید محمد حسینی بهشتی، مهدی حائری تهرانی، علی مشکینی و حاج علی حقانی با هدف تحول در نظام آموزشی حوزه و کادرسازی برای آینده اسلام، در قم تأسیس شد.

با شروع عملیات والفجر 8 در منطقه فاو در بیستم بهمن 1364، و پیشروی اعجاب برانگیز رزمندگان اسلام و عقب‏نشینی مزدوران بعثی، رژیم عراق بار دیگر به سلاح‏های شیمیایی متوسل شد و آن را در سطحی وسیع به کار گرفت.

استاد دکتر ابوالحسن شیخ در سال 1286 ش در تهران در خاندانی مذهبی به دنیا آمد. پدرش مرحوم دکتر محمد شیخ معروف به احیاءُ الملک از نوادگان علامه بزرگوار، شیخ حرّ عاملی صاحب کتاب گرانسنگ وسایل الشیعه متوفی 1104 ق بود. وی پس از اتمام دوره ابتدایی و متوسطه وارد مدرسه صنعتی ایران و آلمان شد و در رشته شیمی و داروسازی به تحصیل ادامه داد. سپس در 20 سالگی به همراه نخستین گروه دانش‏آموزان ایرانی برای ادامه تحصیل عازم آلمان گردید تا این که پس از اقامتی هشت ساله موفق شد تا به عنوان اولین ایرانی، دکترای شیمی دریافت کند. دکتر ابوالحسن شیخ سپس به کشور بازگشت و به تدریس همت گماشت. او در مدت 32 سال تدریس، صدها نفر از دانشجویان را در این رشته تربیت نمود و در سال 1322، نقش مهمی در تأسیس دانشکده علوم دانشگاه تهران ایفا کرد. دکتر شیخ در سال 1332 به نمایندگی از سوی آیت‏اللَّه کاشانی در کنفرانس اسلامی بیت‏المقدس شرکت کرد و در سال 1365 بازنشسته شد. وی همواره به مطالعه کتاب‏های دینی و عرفانی اشتغال داشت و در تربیت دینی خود و اطرافیان می‏کوشید و همچنین سالیان بسیار از محضر عرفان و اخلاق بزرگان بهره‏مند گردید. از این دانشمند برجسته که به عنوان بنیانگذار و پدر علم نوین شیمی ایران یاد می‏شود تألیفاتی به جای مانده که تئوری‏های شیمی آلی در 2 جلد و عملیات شیمی آلی در 2 جلد و... از آن جمله‏اند. سرانجام این دانشمند گرانمایه در ساعات آغازین سال 1377 ش در نود سالگی چشم از جهان فروبست.

عید نوروز، ریشه در سنت‏های اقوام ایرانی دارد که به گذشته بسیار دور منتهی می‏گردد و به نوشته تاریخ نگاران، پس از اسلام با تصرفات و تغییراتی که در آن به عمل آمده تاکنون در میان ایرانیان باقی مانده است. ایرانیان باستان معتقد بودند که در ایام نوروز، ارواح مردگان به خانه‏ها باز می‏گردند. به این جهت مردم باید خانه‏های خود را در این ایام، پاکیزه کنند، فرش‏های زیبا بگسترانند و غذای خوب طبخ نمایند. در صدر اسلام، ایرانیانی که در مرکز خلافت به سر می‏بردند طبق سنت ملی خویش به این عید پایبند بودند. در خبر است که برای امیرالمومنین(ع) هدیه نوروزی آوردند و نیز امام صادق(ع) فرمود: "در عید نوروز حق تعالی در روز اَلَست، از ارواح بندگان پیمان گرفته است که او را به یگانگی بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند. این روز، اولین روز طلوع آفتاب، اولین روزِ وزیدن بادها و رویش گیاهان می‏باشد. در این روز، جبرئیل بر حضرت رسول، وحی آورد و بعثت پیامبر از این روز آغاز شد و پیامبر اسلام(ص)، در چنین روزی، بت‏های کافران را نابود کرد، روزی است که پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم برای ولایت امیرالمومنین(ع) از مردم پیمان گرفت. روزی که آن حضرت بر خوارج نهروان پیروز شد و روزی است که قائم ما اهل‏بیت(ع) ظهور خواهد کرد." (بحار، ج 56، ص 119) سیدبن طاووس که از دانشمندان بزرگ شیعه است درباره نوروز می‏نویسد: "و در چنین روزی مردم باید همانند روز مبعث و غدیر، با دعا و نماز و روزه به سپاسگزاری از افاضه نعمت بزرگ هستی بپردازند و با استعمال بهترین عطرها و پوشیدن تمیزترین جامه‏ها به استقبال آن روند.

شهید هادی شاه‌حسینی، بیست و نهم اردیبهشت‌ماه 1344ش در روستای انگاس از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران در خانواده‌ای متدین و مذهبی چشم به جهان هستی گشود و به رسم زمان، به‌نام بزرگ خانواده که عمویش بود، نامش را هادی گذاشتند. در ایام کودکی، ییلاق را در کجور و قشلاق را در رستم‌رود می‌گذراند. دوران ابتدایی را در مدرسه رودکی و دوره‌ راهنمایی را در مدرسه سیدجمال‌الدین اسدآبادی سپری کرد. شهید شاه‌حسینی دانش‌آموزی بسیار باهوش و درس‌خوان و مورد توجه و رضایت معلمانش بود. در عنفوان نوجوانی ندای انقلاب و حضرت امام خمینی (ره) را شنید و در دبیرستان شهید دکتر بهشتی از طریق معلم شهیدش رحمان مهدی‌پور با اندیشه‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و استاد شهید مطهری و نیز آیت‌الله طالقانی آشنا گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حمله‌ مزدوران بعثی به خاک وطن آتش درونش را مشتعل کرد. کتاب و درس را‌‌ رها کرده، در آستانه‌ شانزده سالگی به جبهه شتافت. از روحیات خاص این شهید، علاقه‌ شدید به امام حسین (ع)، تواضع، برقراری ارتباط صمیمانه با دوستان و افراد خانواده‌اش بود؛ خانواده‌ای که خود مشوق و حامی او بودند. پدرش حدود سه ماه در جبهه‌های نبرد حضور داشت و داماد خانواده، ناصر محمودی نیز به درجه رفیع شهادت رسیده بود. برادر شهید نیز از ناحیه شکم و آرنج آسیب دیده و از جانبازان جنگ تحمیلی است. آری! شوق دفاع از وطن تمام وجود هادی را فراگرفت، ادامه تحصیل و ازدواج را به پایان جنگ موکول کرد. شهید از هشتم آبان‌ماه 1360ش برای نبرد با مزدوران بعثی عازم غرب کشور شد. پس از سه ماه به زادگاهش برگشت و به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و پایگاه مقاومت رستم‌رود را تأسیس کرد و خود فرماندهی آن را بر عهده گرفت. وی، به‌اتفاق شهید رحیمی در تدارک نیرو و تهییج جوانان برای نبرد، نقش مؤثری داشت. در یکی از مأموریت‌های محلی خودروی حامل آن‌ها تصادف کرد، اما تقدیر چنین بود که در بستر مرگ طبیعی از دنیا نرود و به مقام والای شهادت دست یابد. بار دوم که نیروهای اعزامی از نور، عازم جبهه بودند، یکی از افراد به‌دلیلی موفق به حضور و اعزام نگردید، شهید بزرگوار با آن‌که تازه به مرخصی آمده بود، داوطلبانه عازم جبهه‌ نبرد شد. از پدرش که کارمند پارک جنگلی شهرستان نور بود، رضایت گرفت و حلالیت طلبید و به او گفت: امروز که مزدوران بعثی به نزدیکی‌های خرمشهر و آبادان رسیدند اگر به جبهه نرویم، چه‌بسا تا نور هم برسند... چرا که صدام اندیشه فتح ده روزه تهران را در سر می‌پروراند. بدین‌ترتیب، چون کبوتر عاشق به میدان رزم شتافت. مادر شهید نقل می‌کند که در رؤیای صادقه دیدم که او پرچم به دست در پیشاپیش جمعی حرکت می‌کند. تقدیر چنین بود که او در عملیات فتح‌المبین در تاریخ یکم فروردین‌ماه سال 1361 هجری شمسی در سن هفده سالگی به شهادت برسد. سینه و قلبی پر از درد و عشق به دین و وطن و دفاع از نوامیس به تیغ صدامیان، خونین شد و روحش به آسمان‌ها عروج کرد و در جوار شهدای اسلام و کربلا آرام گرفت. حدود چهارده روز پس از شهادت، پیکر خونینش در پانزدهم فروردین‌ماه 1361ش طی مراسم باشکوهی تشییع شد و در زادگاهش، روستای انگاس کجور در گلزار شهدای محل در امام‌زاده یحیی (ع) دفن گردید.

شهید علیرضا کریمی، سال 1346ش در اصفهان‌ چشم‌ به‌ جهان هستی‌ گشود. علیرضا در دوران‌ انقلاب‌ با پخش‌ اعلامیه‌ و شرکت‌ در تظاهرات‌ در راه‌ پیروزی‌ انقلاب اسلامی‌ تلاش‌ کرد و از اوایل‌ جنگ تحمیلی،‌ بار‌ها در جبهه‌ها حضور یافت‌. وی‌ پس‌ از اخذ دیپلم‌، در رشته‌ مهندسی‌ عمران‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ اصفهان‌ پذیرفته ‌شد و چندین‌بار از طریق‌ دانشگاه‌ به‌ جبهه‌های پیکار حق علیه باطل‌ اعزام‌ شد. او حضور در جبهه‌ را تکمیل‌ درس‌ دین‌ می‌دانست‌. در عملیات‌ رمضان‌ مجروح‌ و پس‌ از بهبودی‌ دوباره‌ عازم‌ جبهه‌های‌ حق‌ علیه‌ باطل ‌شد. یکی‌ از هم‌رزمانش می‌گفت‌: «من‌ برای‌ مأموریتی‌ به‌ اصفهان‌ آمدم‌ و هنگام‌ بازگشت‌ به‌ جبهه‌ علیرضا به‌ من‌ گفت‌ که‌ او هم‌ می‌خواهد به‌ جبهه‌ بیاید اما علیرضا مسئولیت‌های‌ زیادی‌ به‌ عهده‌ داشت‌: کلاس‌های‌ قرآن‌ را اداره‌ می‌کرد و... به‌ او گفتم‌: الان‌ وجود تو در اینجا ضروری‌تر است‌. ولی‌ او گفت‌ که‌ نه‌ و خلاصه‌ خیلی‌ اصرار کرد و من‌ هم‌ مرتب‌ جواب‌ منفی‌ به‌ او دادم‌ تا این‌که ‌همان‌جا گریه‌ افتاد و گفت‌: شما که‌ رفتی‌، من‌ هم‌ می‌آیم... یعنی‌، این‌قدر عاشق‌ بود... من‌ به‌ جبهه ‌آمدم‌ و در جبهه‌ متوجه‌ شدم‌ او در عملیات‌ والفجر 8، مسئول‌ پدافند در فاو بوده‌ است.» علیرضا کریمی، سرانجام در تاریخ نهم اردیبهشت‌ماه سال 1365 هجری شمسی طی عملیات‌ والفجر 8 در منطقه‌ فاو در سن نوزده سالگی به فیض عظیم شهادت نائل گردید و عاشورائی گشت.

تاریخ ایرانی تبدیل تاریخ ,تاریخ ایرانیان,تاریخ ایرانی به میلادی,تاریخ ایرانیان تبدیل تاریخ در این روز,تاریخ ایرانی تبدیل شمسی ولنتاین,تاریخ ایرانی امروز تبدیل تاریخ ویژگی‌های منحصر به فرد تقویم ایرانی ,تبدیل تاریخ ایرانی به میلادی, تبدیل تاریخ 94 تاریخ تبدیل تاریخ شمسی ایرانیان,تاریخ ایرانیان دانلود تبدیل تاریخ میلادی به شمسی ,تاریخ اقوام ایرانی فرمول تبدیل تاریخ ,تاریخ ایران تبدیل تاریخ باستان,تاریخ ایران تبدیل تاریخ میلادی به شمسی باستان pdf,تاریخ ایران باستان تبدیل تاریخ ,تاریخ ایران باستان عکس,تاریخ ایران باستان هخامنشیان,تاریخ ایران باستان+ تبدیل تاریخ دانلود,تاریخ ایران تبدیل تاریخ باستان pdf,تاریخ تبدیل تاریخ میلادی به شمسی ایران باستان ,تاریخ ایران فرمول تبدیل تاریخ هجری قمری به تاریخ هجری شمسی باستان,تاریخ ایران  باستان نوشته ,تاریخ ایران بعد از اسلام تبدیل تاریخ میلادی به شمسی ,تاریخ ایران بعد از اسلام تبدیل شمسی به میلادی ,تاریخ ایران بعد تبدیل تاریخ از اسلام ,تاریخ ایران تبدیل تاریخ میلادی به شمسی بعد از اسلام  pdf,تاریخ ایران بعد از اسلام تبدیل تاریخ میلادی به شمسی ,تاریخ ایران بعد از اسلام pdf,تاریخ ایران بعد از اسلام دانلود,کتاب های تاریخ ایران بعد از اسلام,تاریخ ایران پس از اسلام,تاریخ ایران پس از اسلام pdf,تاریخ ایران امروز,تاریخ ایران از گذشته تا امروز,تاریخ امروز ایران به میلادی,روزنامه ایران تاریخ امروز,تاریخ قمری امروز ایران,روزنامه ایران تاریخ امروز,تاریخ دقیق امروز ایران,تاریخ ایران از اغاز تا امروز,تاریخ ایران از ابتدا تا امروز,تاریخ تاریخ ایران از آغاز تا امروز ایرانpdf


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط الهه منصوری 94/1/1:: 7:35 عصر     |     () نظر
<      1   2   3